BRODDELEN.
Broddelen is een stoornis in het spreken, die zich uit als een
niet-vloeiende of a-ritmische, moeilijk verstaanbare spraak. Opvallend
zijn een slappe uitspraak en een hoog spreektempo, het ineenschuiven van
woorden (bijvoorbeeld ‘tevisie’ in plaats van 'televisie'), stopwoordjes,
snelle woordherhalingen en klankherhalingen, en moeilijkheden met het
formuleren van gedachten, ook schriftelijk. Broddelen kan samen gaan met
hyperactiviteit en een slechte concentratie, dit hoeft echter niet. De
luisteraar zal de persoon die broddelt vaak slecht verstaan en reageren
met: "Wat zeg je?". De spreker merkt wel dat er iets mis is met zijn
spreken, maar hij weet niet precies wat. Broddelen is als een stoornis in
de communicatie te beschouwen. Doordat er bij broddelen herhalingen van
woorden en klanken zijn, lijkt het soms op stotteren. Een duidelijk
verschil met stotteren is dat de broddelaar niet opmerkt dat zijn spreken
herhalingen en onduidelijkheden vertoont, en de stotteraar meestal wel. De
oorzaak van broddelen is terug te voeren op een onvoldoende rijping van
het centraal zenuwstelsel. De spraak- en taalontwikkeling verloopt
daardoor niet evenwichtig. De volle omvang van het probleem wordt pas
duidelijk rond de zevenjarige leeftijd, als de periode van de spraak- en
taalontwikkeling voltooid is. Op latere leeftijd kan broddelen het
carričrepatroon nadelig beďnvloeden, wanneer hogere eisen aan de
spreekvaardigheid gesteld worden.
Logopedie:
Bij kinderen kan de logopedische behandeling in overleg en in samenwerking
met bijvoorbeeld een remedial teacher geboden worden. Dit zal vooral
gebeuren bij zogenaamde risicokinderen: kinderen bij wie een late of
vertraagde spraakontwikkeling wordt geconstateerd, en bij wie broddelen in
de familie voorkomt. Ook kinderen met lees- en spellingproblemen kunnen
hierbij horen.
Bij (jong)volwassenen richt de behandeling zich vooral op bewustwording
van de eigen spraak, uitspraaktraining, training in correct formuleren en
ritme- en intonatietraining.
Het resultaat van de behandeling hangt, naast de ernst van het broddelen,
af van doorzettingsvermogen, concentratievermogen en motivatie.