MEERTALIGE ONTWIKKELING BIJ KINDEREN.
Wat is meertaligheid?
Er wordt gesproken van twee- of meertaligheid wanneer kinderen tijdens hun
ontwikkeling in aanraking komen met meer dan één taal. Het gaat hierbij om
kinderen van anderstalige ouders die thuis hun moedertaal leren en in
kinderdagverblijven / peuterspeelzalen of op school het Nederlands als
tweede taal. Daarnaast gaat het om kinderen van ouders met verschillende
moedertalen, die vanaf de geboorte tweetalig worden opgevoed. Meerdere
talen aanbieden hoeft geen probleem te zijn. De eerste vraag die ouders
zich moeten stellen is: kunnen we de talen op gelijk niveau van elkaar
aanbieden. Op welk niveau spreken wij de verschillende talen zelf? Voor
een goede taalontwikkeling van het kind is het beter als vader en moeder
allebei de taal met het kind spreken die ze zelf voldoende beheersen;
welke die dan ook is. In die taal kun je jezelf het best uitdrukken.
Ouders die meerdere talen op gelijkwaardig niveau met elkaar spreken,
kunnen deze talen zonder probleem aan de kinderen aanbieden. Maar doe dat
wel consequent in bepaalde situaties of door bepaalde personen. Je kan
daarbij de 'één persoon - één taal strategie', of de 'één situatie - één
taal strategie' toepassen. Een kind opvoeden in een taal die je zelf maar
beperkt machtig bent, is niet aan te raden.
Het praten van Nederlands en een andere taal kan door elkaar lopen.
Kinderen die vanaf de geboorte twee talen aangeboden krijgen, leren die
talen net zo goed als kinderen die één taal leren. Het is wel belangrijk
dat de talen op een goede manier worden aangeboden. Spreken beide ouders
nauwelijks Nederlands dan zouden ze het beste het kind op jonge leeftijd
op een peuterspeelzaal kunnen plaatsen en Nederlandse programma's laten
zien. Leert het kind het Nederlands als een tweede taal (boven op de
eerste moedertaal), dan is het gunstiger dat hij zo vroeg mogelijk veel en
correct Nederlands krijgt aangeboden.
Logopedie:
Meertalige kinderen kunnen een spraak- en taalachterstand hebben in het
Nederlands.
Wanneer er een stoornis of achterstand is in de eerste taal, zal ook de
tweede taalontwikkeling verstoord verlopen. Ook de uitspraak kan problemen
geven, waardoor een kind moeilijk verstaanbaar is voor anderen. De
logopedist zal de taal-en spraakontwikkeling stimuleren en zonodig ook de
verstaanbaarheid verbeteren. Tevens worden de ouders begeleid in het geven
van een taalaanbod dat past bij het taalniveau van het kind en heeft de
logopedist contact met school en anderen uit de directe omgeving over
taalstimulering.